Halvette Kırk Gün

Türü
Hatırat
Sayfa Sayısı
229
Baskı Tarihi
2002
ISBN
975-6698-52-7
Baskı Sayısı
1
Yayın Evi
Kaknüs
Editörü
Seda Darcan Çiftçi
Mütercimi
Petek Budanur Ateş
Orijinal Adı
40 TAGE:ERFAHRUNGSBERİCHT EİNER TRADİTİONELLEN DERWİSCHKLAUSUR
Avrupa, Asya ve Amerika’da yaşamış, maneviyata eğilimli bir psikoterapistin halvet hikayesi: Kitaba önsöz yazan Annamarie Schimmel, Müslüman bir Avrupalı’nın halvet deneyimlerini anlatan ilk kitap bu, diyor. Üstelik, Avrupa, Asya ve Amerika olmak üzere üç farklı kültür coğrafyasını yaşamış, maneviyata eğilimli bir psikoterapistin elinden çıkmış…Yazar çocukluğunu, Türkiye’den Almanya’ya işçi göçünün yoğun olduğu yıllarda, babasının hekimlik görevi nedeniyle bulunduğu İstanbul’da geçirmiş. Olgunluk yıllarını ise Amerika’da yaşamış ve North Carolina Üniversitesi’nde klinik psikoloji alanında lisansüstü eğitimini tamamlamış. Halen Almanya’da yaşıyor, öğretim görevliliği yanında psikoterapist olarak çalışmaya devam ediyor. Yazarın Halvet Günlüğü’nü okurken halvetin ne olduğu konusunda bilgiler edinmekle kalmayacak; zikrin, Mevlânâ Celaleddin-i Rumi ve İbn-i Arabi okumalarının, ayet ve hadislerin bu ruhsal deneyimdeki tartışılmaz yerini göreceksiniz. Halvet boyunca görülen ve yorumlanan rüyalarsa, günlüğün belki de en ilginç parçalarını oluşturuyor. Halvetin dışarıdan kopuş ve içe, derine çekiliş; ruhun yaralanmış bir hayvan gibi kendi izlerini sürerek inine çekilmesi, ayrı düşülen tanrının arındırılmaya çalışılan zihinde yeniden yankılanmasını beklemek gibi tecrübelerden ibaret olmadığını görüyoruz, bu günlüklerde. Aşkın, daha da aşkın bir şey olduğunu görüyoruz. Bu içsel tecrübede, dışarıya yansıdığı kadarıyla, cinsellikle tinselliğin nasıl bir ve ayrılmaz olduğunu sarsıcı bir şekilde kavramamıza neden olacak çıkma’lar görüyoruz. Tanrı aşkının kişi bedeninde cinsel içerikli uyarımlara yol açabileceğini, bunun normal ve beklenilmesi gereken bir şey olduğunu, örneğin… Zengin bir entelektüel bireşimin sonuçlarına dayanan Yorumlar Bölümü, halvette yaşananlara bilimsel açıklamalar getiriyor. Bu bölüm biri doğulu biri batılı iki şairin (Tennyson ile Rumi) gözünden varlık ile birlik’in görünümünün resmedilişiyle açılır. Sonraki bölümlerde yazar halvet deneyiminin başlangıcındaki Kurban ritüeline, kendi deneyimlerinden yola çıkarak Rupert Sheldrake’in “morfik rezonanz” tezine, zikrin insan fizyolojisi üzerindeki dönüştürücü etkilerine, mistik deneyimin psikoterapötik değerine, maneviyat ve cinsellik ilişkisine… çeşitli açıklamalar getirir, sufizmin klasik konularına disiplinlerarası bir gözle eğilir.

Kaynaktan Diğer Alıntılar

Başlık Altı Çizili Satır Sayfa Azalan sıralama
Sırlar... Sufiler arasında denir ki "Sırlar kendilerini açığa vurmazlar." Bunun anlamı deneyimlerin sadece onları almaya hazır olanlara gerçekten aktarılabildiğidir. 16
AŞK AŞK, düşünerek veya zorlayarak ulaşılabilecek birşey değildir. AŞK, isabet ettiğinde bu hakikatten bir rahmettir. 55
Kendini aşmak... Sufi geleneğinde insanın tekamülü Batı'daki gibi "kendini gerçekleştirmek (self- actualization)" değil kendini aşmaktır. 133