Neden Altını Çizdim?
Tasavvufun, Kur'ani bir ahlak öğretisi olarak temas ettiği ve eğitmek istediği unsur insandır. İnsana temas eden her disiplin gibi tasavvuf da, önce insanı, nefsi, aklı, kalbi ve diğer dinamikleri tanımlamalı, ardından sosyal dku içindeki insanın nasıl ve nelerden etkileneceğini belirlemeliydi. Bütün bunlar Kur'an'dan beslenecek ve O'na dayanacak şekilde olmalıydı. Ancak talip olunan hedef, insanı eşrefi mahlukat noktasına taşıyacak yol ve yöntemleri bulmak çıkarmak ve bunu toplumda yaygın ve makbul hale getirmek ise, yeryüzünde böyle elit ve süzme bir eğitimin, toplumun tüm keismine nüfuz etmesi ve etkilemesi mümkün olmamıştır. Son yüzyılın büyük sûfilerinden olan yazarın, tasavvufun geçirdiği bu sürecin yüzyıllar aldığını, nihayet pek çok çalkantı ve değişimden sonra Gazali'nin detaylı ve Kur'an'i tahlili ile stabil bir zemin bulabildiğine işaret etmiş olmasını değerli gördüm...
Bu unsurların (tasavvufi öğretim yöntemlerinin-ik) tüm halka yayılması bir yana, "tabiileştirilmesi" bile düzenlenmesi için zaman isteyen mikrokültürel bir çabadır. Bunun nasıl yapılacağı konusundaki temel çalışmanın sûfilerce Doğuda zaten yapıldığını; Doğuya bunu zerketmenin dört-beş yüzyıl aldığını ve sonuçta da onikinci yüzyılda Gazali'nin psikolojik zaferinin getirdiği burada hatırlanmaya değer.
Yol'un Yolu -
Sayfa 47
-
Türü
Araştırma
Sayfa Sayısı
167
Baskı Tarihi
1996
Baskı Sayısı
1. Baskı
Basım Yeri
İstanbul
Editörü
İDris Şah
Mütercimi
M. Ali Özkan
Orijinal Adı
a perfumed scorpion