Tecrübe et, ta ki kendin bilesin

Neden Altını Çizdim?
Tasavvufi hakkında, hariçten gazel okuyan kaynakları bir kenara bırakıp, kendi hakiki icracılarının kaynaklarına müracaat ettiğimizde bile, bazı yöntemler konusunda bilgi verildiğini görürüz. Bunlar bile sadece sınırların görülmesi için yapılmış tanıtıcı girizgahlardır. Tasavvuf, yine bu kaynaklarda sık sık vurgulandığı üzere, tecrübi ve kişisel bir yoldur ve kişilerin nefesi sayısınca Allah'a gidecek yollar çeşitlidir. Dolayısıyla tasavvuf hakkındaki tartışmalara da hakikat hakkında tecrübesi olanlar girmezler. Bu tartışma, genellikle kendini tasavvufun içinde zannedip tecrübesi değil, bilgisi olanlarla, tasavvufun dışında olup bu yöntemler ve hedefler konusunda ya hiç bilgisi olmayan, ya da ham bilgilerle uğraşanlar arasında cereyan eder. Kitaptaki bu ifade, bana bunu çağrıştırdı...
İnsanlar "Düşünüyorum, o halde varım"ı iktibas ederlerdi, ama besbelli ki bu bir "Ben inanıyorum, o halde öyle olmalı" meselesidir. Hakikatin, sırf öğretilerin tekrarı yoluyla açığa çıkmadığı ya da muhafaza edilmediği şeklinde bir sûfi iddiası vardır. Buna göre hakikat yalnızca onun aralıksız tecrübesi ile anlaşılmış olarak kalır. Ve sûfilerin daime güvenegeldikleri, işte bu hakikat tecrübesidir. Bu nedenledir ki sûfilik, "Söylediğimi yap, yaptığımı yapma" ya da hatta "Benim yaptığımı yap" değil, "Tecrübe et, ta ki kendin bilesin" dir.
İdris Şah - Yol'un Yolu - Sayfa 22

Türü
Araştırma
Sayfa Sayısı
167
Baskı Tarihi
1996
Baskı Sayısı
1. Baskı
Basım Yeri
İstanbul
Yayın Evi
İnsan
Editörü
İDris Şah
Mütercimi
M. Ali Özkan
Orijinal Adı
a perfumed scorpion