Alafrangalığın Tarihi

Yazarı
Türü
Deneme
Sayfa Sayısı
239
Baskı Tarihi
Mayıs 2010
Yazılış Tarihi
2009
ISBN
978-975-114-100-8
Baskı Sayısı
2
Basım Yeri
İstanbul
Yayın Evi
Timaş
Editörü
Ayşe Tuba Ayman & Sakine Korkmaz
Geleneğin Tasfiyesi ya da Yeniden Üretilmesi Alafrangalığın Tarihi, alışılmış türden bir tarih kitabı değil. Osmanlı‘dan Cumhuriyet‘e dönüşüm sürecinde ve elbette Cumhuriyet‘ten sonra, alafrangalık, doğrudan doğruya modernleşmenin zihnî arka planını yeniden inşa etme bağlamında bir ‘kavram tarihi‘ olarak ele alınmaktadır. Hilmi Yavuz‘a göre ‘alafrangalık‘ kavramının tarihi; modernleşme, oryantalizm, rasyonalite (ve dolayısıyla, Aydınlanma) kavramlarının alımlanış biçimleri ile üstbelirlenmiş bir tarihtir. Osmanlı-Türk alafrangalığının, bu üç temelkoyucu kavramın karşılıklı ilişkilerinin belirlediği bir problematik olarak okunması gerekir. Bu doğrultuda alafrangalık, oryantalizm olarak alımlanıp temellük edilmiş Batı modernizminin, rasyonel ve Aydınlanmacı bir dönüşüm olduğunu zannetmekten ibaret yanlış bir bilinçlenmedir. İÇİNDEKİLER Sunuş 7 Aydınlanmanın Tarihi 9 Aydınlanma Nedir? 11 Aydınlanma, Batı-Dışı Kültür ve Özne 16 Aydınlanma, Edebiyat ve Irkçılık 19 Irkçılık, Ulusçuluk, Kafatasçılık 22 Aydınlanma’nın Bir Sonucudur 29 Rasyonalite Krizler 33 Rasyonalite 35 Rasyonalite, Mantık ve Gündelik Hayat 38 Hakikat, Rasyonelleşme, Farklılaşma 41 Dünyanın Büyüsü 44 Akıl Geleneğinin İflası 47 Rasyonalite ve Din 50 Bürokrasi: Tutucu mu, Devrimci mi?57 Kemalizm ve Pozitivizm 60 Türk Modernleşmesi 63 Modernleşmenin Semiyolojisi 65 Modernlik ve Gelenek 72 Geleneğin İcadı 81 Çağdaşlaşma ve Eurotarih 85 Modernleşme ya da 97 Farklılık ve Modernlik 101 Sivil Toplum 104 Osmanlı-Türk Geleneğinde Sivil Toplum 107 Sivil Toplum ve Şerif Mardin 112 Modernleşme ve Romantizm 116 Modernleşme ve Bilim 119 Modernlik, Bir Aydınlanma Projesi midir? 122 Davut Bey ve Turgut Bey 127 Özel Hayatın Yok Oluşu 132 Küreselleşme, Özerklik ve Yerel Kültür 138 Köylülük Üzerine 147 Köylü Modernleşmesi 149 Köy Romanı 152 Recep İvedik, Muro ve Puntilla Ağa 156 Oryantalizmin Semiyolojisi 159 Oryantalizm ve Hıristiyanlık 161 Oryantalizm ve Antropoloji 164 Nişantaşı’ndaki İspanyol, Ümraniye’deki 168 Kızılderili İnsan-hayvanlar 171 Batılılaşma Değil, Oryantalistleşme 174 Oryantalistleşme 177 ATÜT ve Oryantalizm 182 Filistin Soykırımı ve Neo-Oryantalizm 186 Zaman ve Oryantalizm 193 Şiirin Sesi, Toplumun Şarkısı 197 Avrupa Birliği 205 Avrupa ve Akıl 207 Avrupalı Olmak mı, Birey Olmak mı? 210 Avrupa Birliği bir Medeniyet Projesidir 213 Kimlik ve Hakikat 218 Oryantalizm ve Avrupa Birliği 221 Oksidantalizm Üzerine Notlar 225 Ahmet Mithat Efendi’nin ‘Üss-i İnkılab’ı, 230

Kaynaktan Diğer Alıntılar

Başlık Altı Çizili Satır Sayfa Azalan sıralama
Yaşam, aklîleştirilemeyenle aklîliğin bir karışımıdır Edgar Morin’in Amour, Poesie, Sagesse (Aşk, Şiir, Bilgelik) kitabında ‘bilgelik’ bağlamında ‘rasyonalite’ ve ‘rasyonalizasyon’ kavramlarına getirdiği açıklamalar bu konu için önemli. .. Morin’in dediğ 11
Necat(salut) İhtiyacı Edgar Morin ne diyor? Şunu: “XVIII. yüzyıl (Aydınlanma Çağı, H.Y.) için din, rahiplerin bir icadı, halkı aldatmak için bulunmuş bir hile idi. Bu yüzyıl (XVIII. 13
Hamann'ın Savaş Açtığı Aydınlanma

İnsan aklının yol göstericiliğiyle dünyanın gizeminin bütünüyle çözümlenemeyeceğinin anlaşılması için Avrupa’nın XIX.

13
Aydınlanma ve Totalitarizm

Aydınlanma, totaliter bir tasarıma mı dayanmaktadır? Aydınlanma, totalitarizmin meşrulaştırıcı mekanizmalarını mı üretiyor?

14
Aydınlanma’nın Ürettiği Jakoben Totalitarizm

Özetle Aydınlanma, uysal bir tebaadan oluşan disiplinli bir toplum inşa etme idealiyle sonuçlanır.

15